13 فروردین 1401
نویسنده: دکتر علی سعیدی | استادیار دانشگاه قم
اسلام برای رشد ثروت و بهره‌وری از طبیعت، همه‌ی امکانات مذهبی خود را به کار گرفته و ابزارهای تحقق آن را فراهم کرده است. این ابزارها در نگاه شهیدصدر دو گونه هستند: برخی از ابزارها را باید مذهب اجتماعی ایجاد و تضمین کند و بعضی از ابزارهای اجرایی را دولتی که این مذهب اقتصادی را پذیرفته است به کار می‌گیرد تا سیاست عملی همراه با این رویکرد مکتبی عام را ترسیم کند. ابزارهایی که مذهب اجتماعی اسلام برای تولید حداکثری ثروت در نظر گرفته است دو جنبه دارند: جنبه‌ی فکری و جنبه‌ی تشریعی (به معنای سیاستگذاری و تقنین).
7 اسفند 1400
نویسنده: دکتر علی سعیدی
اگر علم را به‌معنای کشف واقع بما هو واقع در نظر بگیریم، هیچ‌کدام از مکاتب اقتصادی چه لیبرالیسم و چه سوسیالیسم و چه غیر آن‌ها، نمی‌تواند ادعای علمی‌بودن داشته باشد چرا که همۀ اندیشه‌های سکولار غربی و شرقی، مبتنی‌بر نظریاتی هستند که برگرفته از باورها و تعلقات و حدس و گمان‌های نظریه‌پردازان هستند...
24 مرداد 1400
نویسنده: مدیر سایت
مهم‌ترین مسئله امروز مردم فقدان شفافیت و نبود صمیمیت و صداقت در دولت است.درآمد دولت باید از مالیات بر درآمدها و غیرمستقیم باشد و سایر درآمدها باید به صندوق ویژه حمایت از محرومان و روستاها برود چون ثروت ثروتمندان از سفره محرومان بدست آمده و علت تنگناهای اقتصادی مردم دارندگان ثروت‌های بادآورده است.
6 اردیبهشت 1400
نویسنده: مدیر سایت
متفکر اقتصاد اسلامی فردی است که در وهله اول، مؤلفه‌هایی شامل شناخت ادبیات نظام رقیب و تسلط داشتن بر ادبیات فقهی و فلسفی اسلامی را داشته باشد و سپس در وهله بعدی مؤلفه سوم که معطوف به خلاقیت و هنر متفکر است را نیز دارا باشد.
26 اسفند 1399
نویسنده: مدیر سایت
در نظام اسلامی دولت توانا، مقتدر، قانون‌مند و بابصیرت است و بخش خصوصی توانا در دامان دولت مقتدر رشد می‌کند نه در دامن دولت ضعیف. بخش خصوصی که در دامن دولت ضعیف رشد کند بخش خصوصی چپاول‌گر و بی‌رحمی‌ است.
26 اسفند 1399
نویسنده: مدیر سایت
نزدیک به چند سال و حتی یک دهه است که انگاره خصوصی‌سازی در فضای تدریس دانشگاه‌های ما به یک ایدئولوژی تبدیل شده است و این مسئله بزرگ‌ترین سم برای مفاهیم اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی است که نهاده‌های اقتصادی به ایدئولوژی تبدیل شوند.
3 بهمن 1399
نویسنده: مدیر سایت
این کتاب ابتدا با حرکت در ساحل، گستره متکثر نظریات اقتصادی را تبیین می‌کند. سپس در ایستگاه کاوشی در عمق، با نگرش روش‌شناختی به عمق نظریات در فلسفة اقتصاد می‌پردازد و در گام نهایی تحول اقتصاد اسلامی را به تصویر می‌کشد.
20 دی 1399
نویسنده: مدیر سایت
پروفسور درخشان دلایل بیماری سرطانی امروز اقتصاد ایران را حاصل از مثلث توهم خریداری توسعه از بازارهای جهانی، خام فروشی نفت و هماهنگی با دنیا برای رفع تحریم دانستند و خاطر نشان کردند که از زمان دارسی تا IPC حتی یک فناوری به کشور منتقل نشده است.
یادداشت هفته

افسانه علم اقتصاد

افسانه علم اقتصاد

اگر علم را به‌معنای کشف واقع بما هو واقع در نظر بگیریم، هیچ‌کدام از مکاتب اقتصادی چه لیبرالیسم و چه سوسیالیسم و چه غیر آن‌ها، نمی‌تواند ادعای علمی‌بودن داشته باشد چرا که همۀ اندیشه‌های سکولار غربی و شرقی، مبتنی‌بر نظریاتی هستند که برگرفته از باورها و تعلقات و حدس و گمان‌های نظریه‌پردازان هستند...